SACCO/MONETA/MONETA DI PIOMBO
a project by Pedro G. Romero

12 settembre 2019

Es un largo trabajo sobre el Sacco de Roma, el de 1527 y todos los demás saqueos que bajo determinadas características han asaltado a la ciudad. En todos estos saqueos hay profanación, es verdad. En un cierto sentido, durante la violencia del Sacco, las cosas vuelven a su verdadero uso y consuman así su profanación. Esto es cierto. También es verdad que todos estos episodios regresan a la normalidad. Quiero decir que el Sacco se abre como un periodo excepcional, carnavalesco, especie de carnaval trágico. En esa vuelta al orden, la producción de moneda tiene una función excepcional. Siempre se produce, acuña, imprime moneda tras el violento saqueo y la profanación.

El tópico más conocido es el de 1527 cuando Benvenuto Cellini, después de matar –o eso dice la leyenda- al Condestable de Borbón que dirigía el asalto a Roma, es premiado por el Papa con el encargo de acuñar nueva moneda, precisamente la que debía pagar la deuda que liberaría a la ciudad, después de fundir el oro de candelabros, copones y ornamentos religiosos de diverso cuño. Pero, de una forma verdaderamente original, pensemos que la propia “moneda”, es decir, el termino “moneta” llegó a las lenguas europeas directamente del primer Sacco, cuando el asedio galo de la ciudad romana. Los gansos avisadores, pues “moneta” no significa sino “aviso”, que habían librado el tesoro del Capitolio de la rapiña bárbara, cuando sus alaridos habían sustituido el ladrido de unos perros que no supieron hacer correctamente su defensa, esos gansos u ocas, fueron consagrados a la diosa Juno, la Juno Moneta que recibió entre otros privilegios el de acuñar moneda. Estos denarios romanos con la inscripción “moneta” dan lugar, en efecto, a nuestra moneda corriente,

Una escena fascinante de Il mestiere delle armi de Ermanno Olmi, película de 2001, muestra una conversación alrededor de la escritura de una carta de Giovanni de Medicis a un caballero romano. Están en medio de las campañas de Carlos V en Italia que precedieron al famoso Sacco de 1527. Mientras quitan la pesada armadura al caballero de Medicis se dan cuenta de que un proyectil de plomo, una bala de falconete similar a la que más adelante le matará, se ha quedado aplastado contra la coraza, aplastado precisamente como una moneda. Uno de los asistentes, ante esa conversión real de una bala en una moneda habla del verdadero motor de la guerra. El film glosa la introducción del arma de fuego en la guerra moderna y la escena evoca magistralmente el equivalente entre ese avance tecnológico y el dinero.

Desde hace muchos años vengo trabajando sobre la importancia del dinero, de su acuñación, del peso lingüístico que la moneda tiene en nuestra sociedad. En una zona del mundo, esa parte del Mediterráneo que se despliega como una arco por entre las península ibérica e italiana, en un tiempo determinado en los albores de la edad moderna, aparecen, casi a la vez, el arte autónomo, el amor cortes y el capital financiero y, pienso, que las tres invenciones, capitales todavía en nuestro tiempo, están anudadas por una profunda relación.

Pensemos en diferencias y similitudes. El equivalente del dinero cuando era un real de oro o de plata fue sustituido por un vínculo o garantía por la que bancos y estados garantizaban esa relación. El patrón oro fue sustituido por el patrón dólar después de la Segunda Guerra Mundial y, finalmente, tras el fracaso de Vietnam, también fue abolida esta dependencia y la “moneta fiat” que hoy nos gobierna toma su valor de su propia circulación. Pensemos en como esas mismas relaciones han cambiado en el campo del arte o del amor. Los gestos desarrollados aquí, bajo el título de Moneta di Piombo, no intentan sino explorar esa indagación.

Cuando me invitaron a viajar a Livorno no pude dejar de mirar a los Quattro Mori, ese monumento a la esclavitud disfrazado de orientalismo. Mientras miraba la rotunda anatomía, la misma desplegada por Miguel Ángel en la tumba de Julio II, de los esclavos, una representación épica que ha salvado el monumento de las miserias de la esclavitud, pensaba en esta terrible paradoja de hacer de los esclavos superhombres. Algo de eso refiere Pierre Klossowski en La moneda viviente, cuando figura al esclavo como la figura que mejor retrata nuestra condición de hombres y mujeres, de animales modernos.


It is a long work on the Sacco of Rome, that of 1527 and all other looting that under certain characteristics have assaulted the city. It is true that in  all looting there is desecration. In a certain sense, during the violence of the Sacco, things returne to their true use and thus consummate their desecration. This is true. It is also true that all these episodes make things return to normality. I want to say that Sacco opens up as an exceptional period, a carnival, a kind of tragic carnival. In that return to order, the production of currency has an exceptional function. Coin is always produced, minted, printed after violent looting and desecration.

The best known topic is that of 1527 when Benvenuto Cellini, after killing - or so the legend says - the Constable of Bourbon who led the assault on Rome, is rewarded by the Pope with the commission to coin new currency, precisely the one that owed to pay the debt that would free the city after melting the gold of candlesticks, cups and religious ornaments of different wedges. But, in a truly original way, let us think that the “coin” itself, that is, the term “moneta”, came to the European languages ​​directly from the first Sacco, during the Galic siege of the Roman city. The warning geese, because « moneta » means only « warning », that had freed the Capitol’s treasure from the Barbarian looting, when their screams had replaced the barking of some dogs that failed to properly defend the city, those geese, they were consecrated to the goddess Juno, the Juno Moneta who received among other privileges the coin minting. These Roman denarii with the inscription « moneta » gave rise, in effect, to our current currency.

A fascinating scene from Il mestiere delle armi by Ermanno Olmi, a 2001 film, shows a conversation about the writing of a letter from Giovanni de Medicis to a Roman knight. They are in the midst of the campaigns of Carlos V in Italy that preceded the famous Sacco of 1527. While they remove the heavy armor from the Medicis knight they realize that a lead projectile, a falconete bullet similar to the one that will later kill him , has been crushed against the shell, crushed precisely like a coin. One of the assistants, before this real conversation of a bullet into a coin, speaks of the true engine of war. The film comments the introduction of the firearm in modern warfare and the scene masterfully evokes the equivalence between that technological advance and money.

For many years I have been working on the importance of money, of its minting, of the linguistic weight that currency has in our society. In an area of ​​the world, that part of the Mediterranean that unfolds like an arch between the Iberian and Italian peninsula, at a certain time at the dawn of modern age, autonomous art, courtesan love and financial capital appear at the same time. I think, that the three inventions, still capital in our times, are deeply linked.

Let’s think about differences and similarities. Money’s equivalence to real gold or silver, was replaced by a bond or a warranty by which banks and states guarantee that relationship. The gold standard was replaced by the dollar glut after World War II and, finally, after the failure of Vietnam, this dependence was also abolished, and “fiat money” that governs us today, takes its value from its own circulation. Let’s think about how those same relationships have changed in the field of art or love. The gestures developed here, under the title of Moneta di Piombo, try only to explore this inquiry.

When I was invited to travel to Livorno I could not stop looking at the Quattro Mori, that monument to slavery disguised as orientalism. While looking at the resounding anatomy, the same one deployed by Michelangelo in the tomb of Julius II, of the slaves, an epic representation that has saved the monument of the miseries of slavery, I thought of this terrible paradox of making superman slaves. Pierre Klossowski refers to this in The Living Currency, when the slave appears as the figure that best portrays our condition of men and women, of modern animals.


Pedro G. Romero (b. Aracena, Huelva, 1964) lives and works in Seville where he graduated in Fine Arts. His body of work unfolds through multiple disciplines where can see him working as curator, sculptor, painter, flamenco expert, performer, theatrical author, screenwriter, etc. As well as critic of art and literature, editor and essayist.
He had his first solo show in 1986 and, in 1988 his project Magatzem d’idees was exhibitied at the Sala Moncada of La Caixa Foundation in Barcelona; In 1989, he presented for the first time La sección aúrea at the Luis Cernuda Foundation in Seville. Between 1990 and 1994 he received prizes such as The Critical Eye of RNE or the Scholarship of the Cartier Foundation in Paris, among others. His project Archivo FX (an open archive, created at the end of the 90s, that establishes relations between different readings of documentary sources, used as a dictionary which also functions as an artistic index), has been exhibited in institutions such as the Tàpies Foundation (Barcelona), the Reina Sofía Museum ( Madrid), the Venice Biennale, Manifesta, the Serralves Foundation (Porto), the MUSAC (Leon), MACBA (Barcelona), Montehermoso Cultural Center (Vitoria), CAPC (Bordeaux), MUDAM (Luxembourg), the Sculpture Center (New York), the Picasso Museum (Barcelona) or the Kunstvereinin in Stuttgart, among others.
His project La farsa monea (2017), created with El Niño de Elche and Israel Galván for the current edition of dOCUMENTA14, focuses on issues such as debt, the present economic inequalities or the new work-related ethics where the body acts as an exchange value.


photo: Ela Bialkowska OKNOstudio


salvator rosa

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